De zijkant van de macht

Als bij de zoektocht naar politiek talent 'de kwaliteit voorop staat', zoals premier Rutte beweert, betekent dat in de praktijk meestal dat er een man wordt benoemd. De meeste partijen zetten tijdens de verkiezingen wel een vrouw op twee, maar die zit bij de onderhandelingen haast nooit aan tafel. Ook de deskundige op televisie is bijna vanzelfsprekend een man. Als je er eenmaal op begint te letten, zie je op allerlei cruciale plekken een tekort aan vrouwen.
De politiek is te belangrijk om alleen aan mannen over te laten, Els Borst zei het al. Maar treurig genoeg neemt het aantal vrouwen daar niet toe, maar af. Terwijl de maatschappelijke betrokkenheid en het activisme onder vrouwen de laatste jaren sterk is gegroeid, lijken maar weinigen de ambitie te hebben om de politiek in te gaan. Hoe komt dat? Welke bewuste en onbewuste patronen spelen daarbij een rol? Wat moeten vrouwen én mannen veranderen om dat te doorbreken?
In De zijkant van de macht gaat Julia Wouters op zoek naar antwoorden. Daarvoor put ze uit haar jarenlange ervaring achter de schermen, (internationale) onderzoeken en natuurlijk de ervaringen van politici zelf. Haar boek geeft tal van verrassende inzichten, praktische tips en staat vol sprekende anekdotes, die ons laten zien hoe het werkt, en hoe we er samen wél een succes van kunnen maken.

Recensies (3)

Meer recensies

Is De zijkant van de macht het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op De zijkant van de macht