De zoetzure smaak van dromen

Volkskrant:

De zoetzure smaak van dromen

Gelezen 71 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 22 Favoriet 5 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 2 Spots 1   Topics 0

Het familieverhaal achter achter een Chinees restaurant

De ouders van Sun Li komen in 1980 naar Nederland, met lege zakken en vijf kinderen. Ze openen een Chinees restaurant in Friesland. Met hulp van het hele gezin weten ze de decennia erna hun restaurant draaiende te houden. Sun en haar broer en zussen worden tegelijkertijd aangemoedigd om goed hun best te doen op school, en Sun gaat rechten studeren. Hoewel haar ouders blij zijn met het succes van hun kinderen, zadelt het ze ook op met een probleem: wie neemt later het restaurant over?

De zoetzure smaak van dromen gaat over een gezin dat Chinees was toen het in Nederland aankwam, maar dat in de loop van de tijd, net als de Nederlands-Chinese keuken, is gaan samensmelten met de Nederlandse cultuur. In haar persoonlijke, vaak tragikomische en daardoor ontroerende verhaal legt Sun Li bovendien een stukje Nederlandse cultuurgeschiedenis vast. Doordat hoogopgeleide migrantenkinderen andere loopbanen dan hun ouders kunnen kiezen, komt er een einde aan het tijdperk waarin elk Nederlands dorp zijn eigen Chinese familierestaurant had.

Geschiedenis & Politiek , Kunst & Cultuur
Literaire non-fictie algemeen
Ambo|Anthos
05 september 2016
08 september 2016

Reacties op: De zoetzure smaak van dromen