De zomer van '59

Hoe idyllisch waren de jaren '50 nou eigenlijk? Het verhaal brengt ons naar de laatste zomer van dat decennium en wel naar het Noord, een enigszins besloten streekdorp langs de Hooge-veense Vaart. Voor de zeventienjarige Hilbrand dient de buitenwereld zich voornamelijk aan via langsvarende schepen, de uitwedstrijden van de korfbalclub en het luisteren naar muziek op de buitenlandse zenders die ze ontvangen op de tweedehands radio van zijn iets oudere kameraad Fokke. Alles lijkt overzichtelijk.
De zomer van 1959 is echter een uitzonderlijke lange en droge zomer, zo droog dat er aan het Noord een schip aan de grond loopt. Met de dochter van de schipper kantelt de tijd. Jan Veenstra schetst ons het leven van een opgroeiende jongen in een afbrokkelende gemeenschap tegen het eind van de jaren '50. Warmte, kleurrijke gebeurtenissen en 'aparte' dorpsfiguren, maar ook de traagte van de tijd en de verstikkende bemoeizucht. Veranderingen werpen echter hun schaduw vooruit. 1959 is het jaar op de drempel van de nieuwe tijd.

Is De zomer van '59 het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De zomer van '59