Denken over herdenken

Welke emoties roepenoorlogsmonumenten op bij bezoekers? Wat gebeurt er bij oorlogsmonumenten als de herdenkingen voorbij zijn? De oorlogsgeschiedenis wordt op veel plekken zichtbaar gemaakt met markeringen en nog regelmatig komen er nieuwe gedenktekens bij. Wat maakt een monument tot een herdenkingsplek?
Denken over herdenken gaat over de actuele betekenis van oorlogsmonumenten, driekwart eeuw na de Tweede Wereldoorlog. Scherpe observaties van herdenkingsplekken en haar bezoekers worden gecombineerd met persoonlijke beschouwingen. Ruurd Kok neemt de lezer mee op zijn tochten langs vele bekende en onbekende gedenktekens. Zijn verkenning voert langs steden als Nijmegen, Vlissingen, Amsterdam en Londen, door polders en bossen en van de Ginkelse Heide tot de Grebbeberg. Na analyses, reflecties en prikkelende vragen is het uiteindelijk aan de lezer om de balans op te maken van de betekenis van oorlogsmonumenten, 75 jaar na de oorlog.

Ruurd Kok (Amsterdam, 1969) is archeoloog, freelance journalist en schrijver. Hij is opgegroeid tussen de forten en kazematten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en heeft als archeoloog zijn sporen verdiend met vernieuwend onderzoek naar resten uit de Tweede Wereldoorlog. Als freelance journalist schrijft hij over verborgen verhalen in het landschap en laat hij zijn lezers met andere ogen kijken naar alledaagse plekken.

Geschiedenis & Politiek
Cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis