Depressie vanuit verschuivend perspectief

Dit betoog over de depressie is een bijdrage aan de theoretische reflectie op het fenomeen depressie en op de verschillende behandelingsmogelijkheden van depressies.
De depressie wordt vanuit vier verschillende perspectieven bekeken: het letterlijke, het symbolische, het mythische en het energetische perspectief. Deze worden systematisch uitgewerkt. Eerst worden de gangbare indelingen van de depressie, de diagnostiek en de behandelingen summier beschreven. Dan wordt het zicht verruimd en worden minder gangbare overwegingen en behandelvormen, zoals ‘opstellingen’, besproken. Als onderbouwing voor de ongewone en onbegrijpelijke verschijnselen die zich kunnen voordoen tijdens deze vormen van behandeling, worden enkele recente inzichten uit de natuurwetenschappen besproken.
Het is de overtuiging van de auteur dat wij als mens altijd zullen blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden en deze niet op voorhand uitsluiten op grond van oude overtuigingen; overtuigingen die inmiddels gedeeltelijk door de natuurwetenschappen zijn achterhaald. Het grote aantal mensen dat lijdt aan de symptomen van een depressie, illustreert het belang van dit betoog, zowel voor de patiënt als voor zijn behandelaar.

Gezondheid & Psychologie
Psychologie algemeen
Uitgeverij Akasha
20 maart 2009
20 maart 2009

Reacties op: Depressie vanuit verschuivend perspectief