Dichter in de jungle

Gelezen 35 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 49 Favoriet 2 Recensies 12
Non-fictie Artikelen 1 Newsroom 4 Lijsten 1   Topics 0
John Gabriel Stedman, een Schots-Nederlandse officier, maakte deel uit van een expeditieleger in Suriname dat als taak had slaven op te sporen die van hun plantages waren weggelopen. In 1796 verscheen in Londen zijn Five Years Expedition against the Revolted Negroes. Het boek, geïllustreerd met tachtig op Stedmans eigen waarneming gebaseerde gravures, was een onmiddellijk succes. Het werd vertaald in meerdere talen, waaronder het Nederlands. Door de gedetailleerde beschrijvingen van de gruwelijke wijze waarop sommige plantage-eigenaren omgingen met hun slaven, werd dit boek een belangrijk instrument in de strijd tegen de slavernij. Stedmans prenten werden iconen van de slavernijgeschiedenis.
In deze indrukwekkende biografie Dichter in de jungle beschrijft Roelof van Gelder op beeldende wijze het bewogen leven van John Gabriel Stedman. Hij baseerde zich daarbij onder andere op Stedmans dagboeken, brieven en memoires en is erin geslaagd de man in zijn tijd en wereld begrijpelijk te maken voor de lezer van nu. Gezien de discussies over het slavernijverleden is dit een hoogst actueel boek.

Biografieen literaire auteurs
Historische biografieen
Atlas Contact
03 oktober 2018
08 oktober 2018

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Reacties op: Dichter in de jungle