Diepe wildernis: De Wegen

João Guimarães Rosa (Brazilië,1908-1967) werkete als arts in de sertão en was actief in de diplomatieke dienst. Zijn oeuvre omvat, naast Diepe wildernis: de wegen, zes verhalenbundels, waarvan er twee postuum verschenen. ‘Een verbluffend avonturenboek. Onuitputtelijk als de werkelijkheid zelf.’ –Mario Vargas Llosa ‘Een monument.’ –de Volkskrant ‘Een van de grootste boeken die onze literatuur heeft voortgebracht, ruig, teder, liefdevol, woest, onmetelijk als Brazilië zelf.’-Jorge Amado De oude grondbezitter Riobaldo vertelt aan een zwijgende toehoorder over zijn verleden als bandiet. Zijn voornaamste opdracht is om samen met zijn goede vriend Diadorim de dood te wreken van de vroegere bendeleider Joca Ramiro, de vader van Diadorim, die vermoord is door hum voormalige bendegenoot Hermógenes. Diepe wildernis: de wegen is te lezen als het spannende relaas van Riobaldo’s belevenissen, als een avontuur in taal en als een grootse metafoor van het leven op aarde, depaald door thema’s als liefde, dood, tijd, de strijd tussen God en de Duivel, tussen goed en kwaad, waarin de mens struikelend zijn weg zoekt. Het is met zijn verblindende rijkdom aan taal en thema’s het meesterwerk van de moderne Braziliaanse literatuur.

Recensies (1)

Is Diepe wildernis: De Wegen het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Diepe wildernis: De Wegen