Dieren kunnen de pest krijgen en dan?

Rank 1086 Gelezen 1 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Lijsten 2   Topics 0

Toen nog geen enkele minister ooit van ‘zoönosen’ had gehoord, agendeerde Esther Ouwehand deze bedreiging voor de volksgezondheid al. Dat was in 2007, toen zij net een jaar lid was van de Tweede Kamer voor de enige politieke partij die de belangen van andere levende wezens als uitgangspunt kiest. Inmiddels is 75% van de infectieziekten die de mens bedreigen afkomstig uit het dierenrijk. De oorzaken? Menselijk ingrijpen in natuurgebieden, wereldwijde handel in dieren en uiteraard de intensieve veehouderij. Ouwehand laat zien hoe ons land daarin al jaren een twijfelachtige koppositie inneemt én hoe gevaarlijk dat is. Geen land ter wereld huisvest op zó weinig grond zóveel dieren als Nederland. Jaarlijks worden in ons land 640 miljoen dieren na een kort en miserabel leven gedood. Ons land is daarmee een ware kweekvijver voor zoönosen. Toch weigeren de traditionele partijen in politiek Den Haag al jaren om in te grijpen, ondanks waarschuwingen van virologen. Nu het leven van mensen bedreigd wordt door covid-19, Q-koorts, levensgevaarlijke vormen van vogelgriep en tal van andere virussen en bacteriële infectieziekten, zullen we ons ernstig moeten bezinnen op onze omgang met dieren, natuur en het klimaat. Ouwehand zet in Dieren kunnen de pest krijgen. En dan? de grondoorzaken van de huidige pandemie op een rij én laat zien hoe we nieuwe pandemische dreigingen kunnen voorkomen. Oplossingen die niet moeilijk hoeven te zijn, maar die wél politieke moed vereisen. Een zeer actueel schrijversdebuut van de partijleider van de Partij voor de Dieren. Esther Ouwehand (Katwijk, 1976) is een van de meest ervaren leden van het Nederlands parlement. Ze is fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren, met vertegenwoordigers in de Tweede Kamer, de Eerste Kamer, het Europees Parlement, Provinciale Staten, waterschappen en gemeenteraden. De partij heeft zusterpartijen in twintig landen die zijn gevormd naar Nederlands voorbeeld.

Geschiedenis & Politiek
M.L. Thieme Uitgeverij
01 januari 2021
24 februari 2021

Reacties op: Dieren kunnen de pest krijgen en dan?