Dierloos

Vegetarisme was ooit een onvoorstelbaar fenomeen. ‘Spoedig van honger omkomen’ was het lot van mensen met een plantaardig dieet, aldus de gezaghebbende Gezondheidsleer voor ontwikkelden van alle standen van Nederland in 1879. In onze eeuw nemen vegetariërs en vegans snel in aantal toe, net als de zogeheten flexitariërs en flexinisten. Dat is niet zo gek: we maken ons zorgen over het welzijn van dieren, klimaatverandering, het verlies aan biodiversiteit en gezondheidsrisico’s. Maar hoe is vegetarisme en veganisme eigenlijk ontstaan? Wie is er met een vleesloos dieet begonnen?

In Dierloos legt Verdonk de wortels bloot, introduceert vegetarische voormannen en -vrouwen en beschrijft de ontwikkeling en verspreiding van vegetarische ideeën en praktijken en tegenwind die vegetariërs ervaren.

Redactionele recensie

Recensies (1)

Is Dierloos het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Dierloos