Dierloos

Dierloos

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
Spots 1   Topics 0
Vegetarisme was ooit een onvoorstelbaar fenomeen. ‘Spoedig van honger omkomen’ was het lot van mensen met een plantaardig dieet, aldus de gezaghebbende Gezondheidsleer voor ontwikkelden van alle standen van Nederland in 1879. In onze eeuw nemen vegetariërs en vegans snel in aantal toe, net als de zogeheten flexitariërs en flexinisten. Dat is niet zo gek: we maken ons zorgen over het welzijn van dieren, klimaatverandering, het verlies aan biodiversiteit en gezondheidsrisico’s. Maar hoe is vegetarisme en veganisme eigenlijk ontstaan? Wie is er met een vleesloos dieet begonnen?

In Dierloos legt Verdonk de wortels bloot, introduceert vegetarische voormannen en -vrouwen en beschrijft de ontwikkeling en verspreiding van vegetarische ideeën en praktijken en tegenwind die vegetariërs ervaren.
Geschiedenis & Politiek
Athenaeum
17 september 2019

Hebban recensie

Merel Hebban Recensent

Kleurrijk beeld van de geschiedenis van de vegetariër

door Merel op 22-10-2019

Vegetariër of veganist zijn; ooit was dat ondenkbaar. Toch waren er mensen die lieten zien dat het kon. Langzaamaan raakten ook zij steeds meer het geitenwollensokken-imago kwijt. Nu mensen zich op grotere schaal zorgen gaan maken over het welzijn van dieren en het milieu, groeit het aantal vegetariërs en veganisten snel. Dirk-Jan Verdonk tekent deze geschiedenis op in Dierloos.

Dirk-Jan Verdonk...