Dit is Amerika

Dit is Amerika

Rank 8638 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

In het macholand van Donald Trump zijn vrouwen het mikpunt van spot en conservatief beleid. En het was toch al niet makkelijk om vrouw te zijn in een land waar zwangerschapsverlof een luxe blijft en je baarmoeder publiek bezit is. Maar de machtsbalans verandert, en dat zorgt voor spanningen. Seks en sekse zullen het verloop van de naderende Amerikaanse presidentsverkiezingen gaan bepalen.

De nederlaag van Hillary Clinton in 2016 mag dan anders doen geloven, maar vrouwen zijn in opmars in de Amerikaanse politiek. En ondertussen is er een heuse genderoorlog gaande. Er woedt een harde strijd over het recht op abortus en #MeToo heeft een fel debat over seksuele moraal en misbruik losgemaakt - in de samenleving en de politiek.

Amerika-correspondent Karlijn van Houwelingen neemt ons mee naar een stripclub, gaat in gesprek met mannenactivisten en bezoekt een afgelegen abortuskliniek. Ze onderzoekt waarom in 2016 toch nog zoveel vrouwen Donald Trump aan de macht hebben geholpen. Zullen zij in 2020 ook weer op hem stemmen? Of is de tijd aangebroken voor de eerste vrouwelijke president in het Witte Huis?

Hollands Diep
17 januari 2020