Doorspelen

De mooiste cultverhalen uit het meest typerende Eredivisie-seizoen ooit: 2010-2011

De Nederlandse voetbalwereld zit vol prachtige, kneuterige, jongensdroomachtige en ook ontroerende verhalen. Sportjournalist Michel Doodeman duikt dieper in de spraakmakende en vergeten verhalen van het meest typerende Eredivisie-seizoen ooit: 2010-2011.

Het was het seizoen waarin Johan Cruijff de Fluwelen Revolutie startte bij Ajax, Vitesse werd overgenomen door de eigenaardige Merab Jordania, Feyenoord met 10-0 verloor van PSV, Luis Suárez een tegenstander in zijn nek beet, een onbekende Belg topscorer werd en de competitie op de laatste speeldag werd beslist in een legendarische kampioenswedstrijd. Vol humor, zelfspot en oog voor detail schrijft Doodeman in 34 speelrondes een ode aan de Eredivisie in al haar glorie.

'Wie zijn teksten leest, kan niet anders dan zo nu en dan onbedaarlijk in de lach schieten. In een vak dat wemelt van de journalistieke gemeenplaatsen, weet hij schijnbaar moeiteloos om de clichéklippen heen te zeilen. Het levert altijd origineel werk op, dat soms tegen het cabareteske aanschuurt.' SPORTNEXT

Literaire non-fictie algemeen
Spectrum