Dorset

Dorset

Dorset is oogverblindend en onder Britten zeer geliefd. De landelijke provincie aan de zuidwestkust vertegenwoordigt alles wat ‘Engels’ is: groene heuvels die zacht rollen, pubs met open vuren en pints, tearooms met cream teas, gouden zandstranden met ezeltjes en poppenkast. Nostalgie en idylle, hier is de wereld op veilige afstand

Maar Dorset heeft ook een wilde en spectaculaire kant. Een grote naakte reus die in een heuvel is gekerfd en nog steeds weet niemand precies wanneer dat werd gedaan en waarom. Een ruige kust van smokkelaars en eeuwenoude kerkhoven met namen van douaniers die van de rotsen vielen. De Warme Golfstroom komt hierlangs - er zijn levendige badplaatsen en subtropische tuinen met een microklimaat. De helft van de provincie valt onder natuurbescherming.
Ontzagwekkend is de Jurassic Coast met een geschiedenis die 185 miljoen jaar teruggaat. Dinosaurussen leefden hier en de fossielen liggen er voor het oprapen. Deze hele kustlijn staat op Unesco’s Wereldlijst van natuurlijk erfgoed, reden genoeg om deze prachtige streek aan te doen!

Alice Broeksma was verslaggever en buitenlandredacteur voor Haagsche Courant/Sijthoff Pers en NOS-Journaal, woont in Dorset en schrijft en fotografeert voor Nederlandse en Engelse publicaties. Bij Edicola verschenen eerder haar boeken Centraal Schotland en Weelderig Dordogne.

Reizen & Talen
PassePartout reizen