Draagvlakte

DRAAGVLAKTE – POLITIEK BURGERPARTICIPATIE DICHTBIJ HUIS.

Laurens van Voorst neemt de lezer mee naar de prehistorie van de lokale democratie en vervolgens naar de historie van die kleinschalige zeggenschap in Nederland. Om uiteindelijk vast te stellen dat juist Nederland alles in huis heeft om de democratie op superlokaal niveau te versterken.

Maar dan moeten we wel ophouden met het fuseren van gemeenten. En dan moeten gemeenteraden bereid zijn om invloed, zeggenschap en verantwoordelijkheid over te dragen aan bewoners van straten, buurten, wijken en dorpen.

Het kan, met behoud van de formele legitimatie van de lokale volksvertegenwoordiging. Het vraagt om een overheid die bescheiden en dienstbaar is, die durft los te laten en tegelijkertijd nabij is. De oogst mag er zijn: een sterkere democratie met meer actieve deelnemers. Die ook nog eens gelukkiger worden van hun rol, taak en positie.

Is Draagvlakte het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Draagvlakte