Du vin, du pain, du... pindakaas?

Je hebt het in Nederland goed voor elkaar. Nog geen 35 jaar, weiland met paarden bij je vrijstaande huis, vette leasebak voor de deur en beiden een topjob.

Hoe komt het dan dat twee doorgewinterde Frankrijkhaters, anti-jacht voorvechters en rechtgeaarde vegetariërs, dit veilige leventje omruilen voor een onzeker bestaan in Frankrijks' meest op wild jagende en vleesproducerende provincie?

Lees het in dit vermakelijke avontuur waar Roos Boum in een levendige stijl met veel gevoel voor ambiance, hilarische maar ook ontroerende verhalen met liefde voor u optekent. Met het omslaan van de bladzijden ruikt de lezer de geur van een muf oud huis, voelt de lome zomerwarmte en hoort de kettinghonden blaffen. Met een scherpzinnige kijk van een moderne Nederlandse op de couleur locale van het dagelijks leven à la campagne brengt zij, zonder gemopper of overdreven ophemeling, de corrupte notaris, de allesvernietigende werklui en de eigenaardigheden van La Douce France tot leven alsof u er zelf bij bent.

Deze autobiografische roman is een aangenaam voorproefje met en passant tips voor Nederlanders die eveneens op zoek naar ongerepte natuur, rust en ruimte het drukke Holland willen verlaten en het biedt een plezierige bron van herkenning aan hen die al in Frankrijk wonen.

-- Loodzwaar dood gewicht. Wij slepen puffend, en de buren vooral transpirerend, het stinkende dier naar hun Renaultje. De kop knakt droevig naar onderen. Jean-Claude doet de achterdeur open. Een smerige stank komt ons tegemoet die me bijna doet kokhalzen. Hierbij ruikt het dode schaap prettig. We jonassen het lijk de auto in. Als ik opkijk van mijn taak, schrik ik me een ongeluk. Vanuit de auto kijken groteske ogen achter een jampotbril me aan. Armoedige bevuilde kleding. Verwilderd haar. Met een kakelend geluid toont een oud heksje een prachtige lach met nog maar twee tanden onder en eentje boven. De geur uit de auto komt ongetwijfeld bij haar vandaan.

Maar stamel ik stomverbaasd, heeft zij in de bakkende zon hier al die tijd gezeten? En dat schaap kan toch niet bij haar in de auto?

Pas de problème, cest maman --

In 2007 debuteerde Roos Boum met de bestseller in zijn genre:Valse salie, Kroniek van een verscheurde jeugd, een autobiografische roman over kindermishandeling door Münchhausen by proxy. Een jaar later schreef zij over hetzelfde onderwerp het spannende kinderboek Doodziek en springlevend? dat enthousiast is ontvangen.

En wat zeggen anderen van dit boek?
# "Leven als God in Frankrijk? Kan dat? Ja! Roos Boum beschrijft op humoristische, karakteristieke wijze over haar nieuwe Franse leven. Dit mag je niet missen!"
Chantal Huijbregts Eindredacteur FOK!
# "In de stoet van boeken die Nederlanders schrijven als zij in Frankrijk gaan wonen, valt dit boek op. De vakkundig en vlot geschreven belevenissen laten Frankrijk zien door een eerlijke Nederlandse bril."
Wim Bavelaar, auteur van La Maison en beheerder van de website Wonen en leven in Frankrijk

Prijs: E 16.90
Bestel aantal:

Is Du vin, du pain, du... pindakaas? het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Du vin, du pain, du... pindakaas?