Dubbellevens

Dubbellevens

Rank 5418 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Artikelen 1   Topics 0

Eindelijk verschijnt in het voorjaar van 2020 de biografie van een van de populairste schrijvers die het Nederlandse taalgebied ooit heeft voortgebracht: Ward Ruyslinck (1929-2014). In 'Dubbellevens' neemt Frits de Vries de lezer mee op zijn zoektocht naar de levens van Ward Ruyslinck, wiens echte naam Raymond de Belser was. Hij beschrijft de dramatische gebeurtenissen in het leven van deze dualistische mens die gekweld werd door angsten en traumatische oorlogservaringen. Ward Ruyslinck was een van de meest gelezen en bestverkopende schrijvers van zijn tijd. Raymond de Belser was een bescheiden ambtenaar in dienst van de stad Antwerpen, werkzaam bij het Museum Plantin-Moretus. Ward Ruyslinck was als schrijver vrij en openhartig, bijna exhibitionistisch, maar als Raymond de Belser in het dagelijks leven een stille, angstige man die zich het liefst achter de gordijnen verborg. De auteur ir. Frits de Vries (1942) heeft als Ruyslinck een dubbelleven. Van huis uit is hij chemisch technologisch onderzoeker, maar is zijn grote liefde de literatuur, in het bijzonder het omvangrijke oeuvre van Ward Ruyslinck. Sinds het overlijden van Ward Ruyslinck richtte hij zich volledig op het schrijven van diens biografie. Jan Vanriet (kunstschilder): ‘In dit boek heb ik met groot plezier Ruyslinck opnieuw ontdekt. We moeten leren zulke schrijvers te koesteren, die oude zielen.’ Dirk de Geest (hoogleraar Literatuurwetenschap (KU Leuven): ‘Ik feliciteer de biograaf van harte met de schat aan onbekende (hooguit vermoede) gegevens die u heeft opgedolven en in kaart gebracht.’

Biografieen literaire auteurs
Uitgeverij Multilibris