Dubbelspel

Gelezen 293 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 24 Favoriet 11 Recensies 5
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 1 Spots 1 Top25's 9   Topics 0

Vier mannen spelen domino. Een eindeloos lijkende warme middag lang. Onder de tamarindeboom naast het krot van taxichauffeur Boeboe Fiel, vanwaar je het mooie nieuwe huis van de gerechtsdeurwaarder Manchi Sanantonio kunt zien liggen. De twee andere spelers zijn Chamon Nicolas, een huisjesmelker, en Juanchi Pau, de idealist van het gezelschap. De mannen zijn dat zo gewoon, maar die zondag ontwikkelt hun spel zich catastrofaal. Uit de achtergronden van de dominospelers komt een beeld van het leven op Curaçao te voorschijn. Twee deelnemers zijn getrouwd, maar de andere twee blijken een geheime relatie met de vrouwen van hun tengenstanders te hebben.

De roman laat veel zien over de identiteit van Curaçao en zijn bewoners, de tradities en de moraal. Een roman die je op verschillende niveaus kunt lezen: een spannend en meeslepend verhaal van vriendschap en verraad, een politieke allegorie, alsook een sfeervol tijdsbeeld van de Nederlandse Antillen in de jaren zeventig.

Pockets literaire fictie
Literaire fictie algemeen
Toneel, - theater- en filmteksten, ook scenario's
Lucille Berry-Haseth
Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
01 januari 1900
07 mei 2012