Een kleine filosofie van het ouder worden

Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Werkt mijn geheugen nog optimaal? Hoeveel jaar heb ik nog? Het zijn vragen die naar men ouder wordt steeds meer de gedachten gaan bepalen. Levenskunstfilosoof en bestsellerauteur Wilhelm Schmid stelt daar gelatenheid tegenover, een houding die het ouder worden draaglijker maakt. In een tijd waarin sterk de nadruk ligt op wat je op zekere leeftijd allemaal nog kan en zou moeten kunnen, hekelt de auteur deze ideologie van de eeuwige jeugd: men moet niet altijd maar alles willen beïnvloeden, maar juist sommige dingen op hun beloop laten.
In een krachtig pleidooi behandelt Schmid alle aspecten van het ouder worden: de rol van vriendschap en liefde, de omgang met lust en verlangen, het belang van gewoonten en het zicht op de dood. Overtuigend en wijs laat hij zien dat gelatenheid kracht ademt ¿ niet alleen als men ouder wordt, maar eigenlijk in elke levensfase.

Jabik Veenbaas
De Bezige Bij
01 januari 2015

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Reacties op: Een kleine filosofie van het ouder worden