Een land van waan en wijs

Lange tijd waren jeugdboeken vooral een middel in de opvoeding: schoolboeken, heiligenverhalen en kinderbijbels zetten de toon, met soms een vrolijk verhaaltje tussendoor, op een centsprent.
Hoe anders is dat nu: de jeugdliteratuur van vandaag biedt een even boeiend als rijk palet. Van uitnodigende prentenboeken tot spannende fantasieverhalen, van gedichten tot meisjesverhalen en historische romans. De Nederlandstalige jeugdliteratuur is veelzijdig, en heeft zelfs internationale allures: Nijntje, Kikker, Bart Moeyaert, Guus Kuijer en Tonke Dragt oogsten ook buiten ons taalgebied succes.
Een Land van Waan en Wijs laat zien hoe de jeugdliteratuur zich heeft ontwikkeld: een verhaal van boeken, schrijvers en illustratoren, maar ook van uitgevers en critici die er vaak een heel andere smaak op na houden dan het lezerspubliek. En natuurlijk van film, theater, televisie en games, die zich nog graag laten inspireren door de jeugdliteratuur, maar tegelijkertijd het jeugdboek voor nieuwe uitdagingen stellen.

Recensies (1)

Is Een land van waan en wijs het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een land van waan en wijs