Een man zijn

Een man zijn

Op de vloer van haar slaapkamer bij een hospita vertelt een tienermeisje haar vriendinnen over de zakenman die haar een briefje van 500 franc gaf, met daarop zijn hotelkamernummer. Een oude professor, die op het randje van de dood balanceerde, vlucht met zijn pasgeboren kleinkind naar het dakterras van een appartementengebouw. Twee zussen keren terug naar huis voor het scheidingsritueel van hun ouders. Een moeder belt haar dochter op om te vertellen dat ze een nieuwe echtgenoot toebedeeld heeft gekregen van de overheid.

Een man zijn van Nicole Krauss is een onvergetelijk boek dat onder de huid van de lezer kruipt. Krauss schrijft meesterlijk over man-vrouwverhoudingen, over wat het betekent om vrouw te zijn, om man te zijn. Als u een verhalenbundel leest dit jaar, laat het dan deze zijn.

Over Donker woud:

‘Diepzinnige roman over het achterlaten van oude vormen en conventies.’ – De Standaard

‘Meeslepend verhaal en een eerbetoon aan de literatuur.’ – Trouw

‘Een briljante roman.’ – de Volkskrant

Ambo|Anthos