Een oorlogsherinnering

Alexander Lescziak leidt een rustig leventje als psychiater en intellectueel in de Upper West Side van Manhattan en heeft zich nooit verdiept in het verleden van zijn uit Polen geëmigreerde ouders. Op een dag ontvangt hij een nieuwe patiënt die beweert zijn halfbroer te zijn, geboren uit een liefdesrelatie tussen Lescziaks joodse moeder en een Duitse krijgsgevangene. Deze confrontatie schudt Lescziak wakker uit zijn ingedommelde bestaan. Hij beseft dat het niet goed gaat met zijn huwelijk: zijn vrouw is verliefd op zijn beste vriend; en zijn eigen jonge minnares Nella, een patiënte met zelfmoordneigingen, is ook nog eens verdwenen.

Lescziak vlucht in zijn verbeelding, waarin de affaire van zijn moeder met de Duitse gevangene tot in alle adembenemende details tot leven komt. Voor de ogen van de lezer ontvouwt zich een romance in het Engelse Lake District in oorlogstijd. Busch laat overtuigend zien hoe ons verleden altijd binnen weet te dringen in het heden.

Is Een oorlogsherinnering het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een oorlogsherinnering