Onder de paramariboom

Gelezen 348 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 223 Favoriet 20 Recensies 15
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 7 Lijsten 2 Spots 8 Topics 1

Wanneer de volwassenen me vroegen waar ik vandaan kwam, zei ik altijd: 'papa komt uit Den Haag en mama komt uit De Paramariboom, dat is een boom aan de andere kant van de zee en in die boom groeien zwarte mensen zoals mama en Ruud Gullit!'

De negentwintigjarige schrijver Johannes is een Nederlander. Dat hij gemengd bloed heeft, is hem tot nu toe nauwelijks opgevallen. Hij vloog als jongeling de halve wereld rond, maar het Suriname van zijn moeder sloeg hij steevast over. Daar komt verandering in wanneer een aantal gebeurtenissen elkaar in rap tempo opvolgen. Hij ontvangt een stapel oude gedichten van zijn overleden grootvader en vlak daarop wordt hij uitgenodigd om een politieke speech te geven in Paramaribo rondom de presidentsverkiezingen. Voor het eerst in zijn leven landt hij op de geboortegrond van zijn moeder. Tot zijn verbazing blijkt al gauw dat deze plek veel meer herkenning in hem oproept dan hij ooit voor mogelijk had gehouden. De gedichten van zijn grootvader en de aanloop naar de speech die hij geeft zorgen voor ontmoetingen met familieleden en andere zielsverwanten die zijn leven voorgoed zullen veranderen.

Onder de paramariboom is een hilarische, maar ook ontwapenende roadtrip door Paramaribo, en een zoektocht naar oorsprong, identiteit en hoop. Want wat betekent waar je vandaan komt voor waar je naartoe gaat?

Moeilijk lezen
Lebowski
17 oktober 2017
11 april 2019
9789048820641 , 9789048820658 , 9789048842889

VictorDLV Hebban Recensent

Een boek zo vol warmte dat de kachel een graadje lager kan

door: VictorDLV 2 likes

"Welkom thuis, jongen" zegt de SLM-piloot als Johannes, de hoofdpersoon uit het boek, op Zanderij is geland (kom daar 's om bij de KLM). Overweldigd staat hij op de landingsbaan. Voor het eerst komt zijn onderdrukte Surinaamse identiteit boven: "Ik ken deze wereld al." Er blijken heel goede redenen...

Reacties op: Onder de paramariboom