Een smerige waarheid

De afgelopen vier jaar heeft Facebook constant onder vuur gelegen vanwege opeenvolgende controverses en crises. Terwijl de techgigant de wereld verbond, bleek dat het ook de gegevens van gebruikers verzamelde, nepnieuws verspreidde en polariserende, haatzaaiende uitlatingen versterkte. Grootschalige privacyschending en Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen van 2016 waren nog maar het topje van de ijsberg. Elke misstap veroorzaakte een nieuwe cyclus van excuses en beloften: ‘We zullen het beter doen.’ Maar de genoemde schandalen zijn geen bugs; het zijn kenmerken die zijn ingebakken in het DNA van het bedrijf en haar algoritmen. En terwijl consumenten en wetgevers hun verontwaardiging richten op inbreuken op de privacy en desinformatie, consolideert Facebook de macht, verslindt het de concurrentie, boekt het recordwinsten en versterkt het zijn dominantie via agressieve lobby-inspanningen. In dit boek wordt Facebooks strijd van binnenuit verteld. Het is een ongemakkelijke waarheid die de wereld moet kennen. +

Gezondheid & Psychologie
Sociale psychologie