Een thuis in de branding

In Huis Van Celst op het Kiel in Antwerpen verblijven tijdelijk jongeren die rust en veiligheid nodig hebben in hun tumultueuze leven. Deze thuishaven is ook een blauwdruk voor de jeugdzorg van de toekomst: geruggensteund door een breed netwerk en op basis van een traject van samenwerking de weg zoeken naar een veilige zelfstandigheid. Hoe hopeloos de situatie van sommigen ook lijkt, ze laten zien dat ze zich, werkend aan veerkracht en bouwend op vertrouwen, kunnen losmaken van hun lot. Hun verhalen geven een inkijk in de wereld van de bijzondere jeugdzorg en doorbreken het
stigma dat rust op deze jonge, kwetsbare mensen.

‘De begeleiders waar je iets aan hebt gedragen zich bij Van Celst niet alleen als “professionele begeleiders”, ze zijn gewoon zichzelf. Dat zijn échte mensen. Ik weet wel, het is niet gemakkelijk, maar het is mogelijk om een balans te vinden tussen jezelf zijn en toch professioneel. In Van Celst leef je samen. Sommigen komen dicht bij je hart te staan. Je krijgt een soort van zussenband met hen… Er wordt heel individueel gekeken en op maat afspraken gemaakt. De vraag is: wat heb jij nu op dit moment nodig?’
Thais Baudens, ex-jongere Van Celst

‘Dit boek gaat over onmacht, leed, verstoting, stigma en machteloosheid. Het boek laat de complexe werkelijkheid zien van trauma, mishandeling en verwaarlozing in alle rauwheid. Het toont echter ook het wonder van het nooit aflatende engagement, van het geloof in mogelijkheden. Het brengt hoop in situaties waar cynisme dreigt.’
Dirk De Wachter, psychiater en auteur

‘Met veel zorg en warmte brengt dit boek de meisjes van Van Celst en hun worstelen met hun verleden, omgeving, stigma en zichzelf in beeld. Een perfecte uitgestoken hand om het debat over warme zorg in een beveiligde opvang levendig te houden.’
Caroline Vrijens, kinderrechtencommissaris

‘Geerdt Magiels slaagt erin de complexe realiteit van jongeren in Van Celst vanuit verschillende invalshoeken te belichten. Hij heeft aandacht voor psychologische processen, de context van het gezin, de grote impact van armoede en de
ellenlange weg die jongeren vaak moeten afleggen voor ze hulp vinden. Dit alles helpt ons de “gewone” jongere in de “ongewone” situatie te zien.’
Eveline Meylemans, jongerenadviseur bij De Vlaamse Jeugdraad, kenniscentrum Kinderrechten

Is Een thuis in de branding het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een thuis in de branding