Liever sterven

Liever sterven

Jeroen Nilis vroeg om psychische en fysieke redenen euthanasie aan. Hij vroeg Geerdt Magiels om vanuit de ervaring van ondraaglijk lijden in de geestelijke gezondheidszorg zijn ‘testament’ te schrijven over het belang van een rationele dood. Jeroen ervaart zelfmoord als een onwaardige manier om te sterven. Juist daarom is euthanasie waardevol: een zacht einde, omringd door geliefden. Als alle alternatieven uitgeput zijn, is een genadig sterven het laatste en rationele slotakkoord van het leven. Een open gesprek over euthanasie kan de dood en dus ook het leven zelf bespreekbaar maken.

Geerdt Magiels is bioloog en filosoof. Hij schrijft en praat over wetenschap, kunst, gezondheid, geneeskunde, biologie en samenleving. Hij schreef eerder Met Freud en Darwin op de sofa over de zoektocht naar betrouwbare kennis en Mensen en moleculen over honderd jaar chemie, farma en levenswetenschappen in België. Hij werkt nu aan boeken over kunst en wetenschap en over de bijzondere jeugdzorg.

Business & Management
Uitgeverij Polis