Eerste hulp bij klassieke muziek

Rank 4869 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Klassieke muziek lijkt me hartstikke mooi. Maar waar moet ik beginnen? Erik Voermans, al vijfentwintig jaar de muziekredacteur van Het Parool, hoort deze verzuchting nogal vaak. In 'Eerste Hulp Bij Klassieke Muziek' geeft hij een antwoord. Aan de hand van bijna 150 heldere en amusante teksten leidt hij de lezer door de wereld van de klassieke muziek, die kan ontroeren en troosten, maar ook verwarring kan zaaien en tot nadenken kan stemmen. Er is niet één juiste route door dit onmetelijke muzieklandschap; er is alleen je eigen route, beweert Voermans, die zelf ooit is begonnen bij Slade, Deep Purple en Led Zeppelin. De vrolijke en dwarse teksten gaan vergezeld van even vrolijke en dwarse tekeningen van Paul van der Steen, illustrator van onder meer Het Parool en NRC Handelsblad. De stukken vallen in drie categorieën uiteen. Er zijn korte portretten van componisten of composities, er zijn explicaties van technische termen en er zijn algemenere, wat meer filosofische mijmeringen. Dankzij het uitgebreide register vindt de lezer vlot (terug) wat hij zoekt in de enorme hoeveelheid namen, titels en termen. De auteur heeft bovendien een lijst toegevoegd van muziekstukken waarvan hij hoopt dat de lezer de moeite neemt om ze te beluisteren. In alle gevallen hoort daar een muziekstuk bij, waarvan de auteur hoopt dat de lezer de moeite neemt het te beluisteren.
Illustraties
Paul van der Steen