Eetgenot

Eetgenot

Culinair   Topics 0
Het vermogen te genieten van eten is diepgeworteld in onze hersenen en cultuur, maar ligt onder vuur in de huidige samenleving. Dokters, columnisten, fabrikanten, wetenschappers, winkeliers, influencers… Ze buitelen over elkaar heen met redenen om niet te genieten van het voedsel om ons heen. Jacques Meerman laat in Eetgenot zien dat het ook anders kan en beschrijft talloze voorbeelden uit de geschiedenis en uit andere culturen.

Intussen nadert een wereldwijde klimaatramp, waardoor de komende generaties onder meer op voedselgebied een nieuwe weg moeten zien te vinden. Dat gaat beter als er ook iets te genieten en te beminnen valt. Moderne plantkunde kan daar bijvoorbeeld bij helpen. Gelukkig is ons vermogen tot eetgenot, ondanks de soms bange dagen, zo groot en diep dat niemand het ons kan afnemen. Eetgenot is dan ook een hoopvol en opgewekt boek.

Jacques Meerman is schrijver en vertaler van culinaire teksten. Zijn belangstelling voor de cultuur en geschiedenis van ons eten resulteerde in artikelen en boeken over onze eigen cuisine en die van het Middellandse Zeegebied.

Culinair
Eten en drinken algemeen