Eleanors thee

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 1

De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is wellicht ’s werelds belangrijkste tekst. Overal vertaald, ontelbare keren aangehaald, opgenomen in grondwetten en verdragen. Wereldwijd gerespecteerd, althans in de vorm. Over de verklaring bestaan veel misverstanden en mythes. Wie heeft de verklaring bedacht en geschreven? Waarom kwam ze er juist in 1948? En wat is er gebleven van haar betekenis? Van alle mensen die een prominente rol speelden in de totstandkoming van de Universele Verklaring was Eleanor Roosevelt de belangrijkste. Zelf heeft ze benadrukt dat ze bij verhitte discussies vaak ‘thee schonk en luisterde naar wat de geleerde heren betoogden’. Door haar kwaliteiten als vergadervoorzitter, bemiddelaar, netwerker en politica slaagde ze erin te voorkomen dat de verklaring zou stranden op ideologische en politieke twistpunten of sterk botsende karakters.

02 januari 2020

Lezersrecensies (1)

Interessant inkijkje

door: Yelle 1 like
Dit boek bood een interessant inkijkje in het ontstaan van de Verklaring van de Rechten van de Mens. Bijzonder dat het opstellen van iets wat zo logisch lijkt, toch zo veel moeite heeft gekost.