Elena's vlucht
  Lees een fragment

Elena's vlucht

Gelezen 164 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 48 Favoriet 4 Recensies 8
Literatuur & Romans Spots 1   Topics 0

Susan Smit (1974) studeerde af in Culturele Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze recenseert literatuur voor Avantgarde, Marie Claire en Goedemorgen Nederland en schrijft columns in Happinez, BOEK en Avantgarde Men.
Elena's vlucht is haar eerste roman.

Elena, een Roma-zigeunermeisje, reist met haar kumpania - een groep van zigeunerfamilies - door West-Europa. Op haar veertiende wordt ze tegen haar zin uitgehuwelijkt aan een oudere weduwnaar, en vanaf dat moment moet ze zich schikken in de ondergeschikte rol van romni, getrouwde vrouw. Als Elena een jaar na de bruiloft nog steeds niet zwanger is en kwade tongen beweren dat ze haar echtgenoot heeft vervloekt, besluit ze de besloten zigeunergemeenschap te ontvluchten. Elena vindt werk in een dorp in Limburg. Alleen Nicolaas, een intelligente jongeman met dezelfde dromen als zij, is vriendelijk tegen haar. Er lijkt iets tussen hen op te bloeien, maar dan wordt Elena opnieuw gedwongen te vertrekken.

Elena's vlucht is een mystiek liefdesverhaal tegen de achtergrond van de mysterieuze Roma-cultuur. Susan Smit schreef een meeslepend verhaal over een jonge vrouw die wordt gedwongen haar eigen toekomst te bepalen in een wereld vol onrust.

'Elena's vlucht zit vol liefde, menselijkheid en verrassende ideeën. Dit is een boek waar ik van kan houden' Arthur Japin

'Een fenomeen in wording. Smit (...) lijkt meer te zijn dan een heks. Eerder een geestelijk baken in hectische, goddeloze tijden' HP/De Tijd

'Is Smit de nieuwe Isabel Allende?' Marie Claire

'Smit slaat een brug tussen spiritualiteit en sensualiteit, tussen hekserij en hoge hakken, tussen kruidenthee en Ebay' De Telegraaf

'Een kleurrijke, doorleefde roman over liefde, verlangen en verlies. Knap!' Libelle

'Een warmbloedig en mythisch verhaal, dat aan de magie van Chocolat doet denken' Glamour

Lebowski
07 september 2005