Emmeke

De turbulente oorlogsjaren in Antwerpen en Berlijn. Een sfeerbeeld. Tere liefde voor een begeerde vrouw

Emmeke… Letter die als een kus op mijn lippen ligt: m van weemoed, van gemis en medeplichtigheid. De m is ook de laatste letter van waarom.

Emmeke mijn… Ik zie haar smalle gezicht met haar grote ogen van jade. Ze speelt Plaisir d’amour op de piano en zingt: ‘chagrin d’amour dure toute la vie’.

Emmeke is een verleidelijke vrouw en weet wat ze wil. Armand Clément, ik, besef dat ik haar nooit zal bezitten, want ze is mijn zus en ze houdt van Paul. Paul van Ostaijen. Ze ontmoette hem voor het eerst in een bar, waar hij elke avond met andere avant-gardekunstenaars over de oorlog en de politiek palavert. Paul is in de kleffe warmte van de kroeg de spil om wie alles draait.

Buiten roffelen de laarzen van overmoedige Duitse soldaten op de kasseien. Oorlog in Antwerpen en Berlijn zijn het decor van deze bijzondere roman. Liefde en literatuur, verkrampt verzet en activisme vullen de gedachten van de hoofdfiguren.

Is Emmeke het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Emmeke