Epke

In Epke beschrijft voormalig Volkskrant-journalist John Volkers alle facetten van de loopbaan van turner Epke Zonderland. Epke is de ontwapenende biografie van The Flying Dutchman. Het turnpak is uit. De doktersjas spant nog wat krap om de gespierde schouders. Epke Zonderland, olympisch en wereldkampioen aan de rekstok, studeerde naast zijn topsportcarrière geneeskunde. Op 1 januari 2022 is hij zich gaan specialiseren. Epke (heel Nederland kent hem zo) wordt sportarts. Hij geeft hoog op van het vak, dat uniek is in de wereld. In Epke. Van top tot teen neemt de Friese sportman ons mee op een trip langs het lichaam aan de hand van zijn eigen ervaringen. Hoe hij de gebruikelijke ‘pijntjes’ (zo noemen turners blessures) overwon en waar hij echte moeilijkheden ondervond. Schouderspieren die niet werkten, bijholten die het ademhalen beperkten. Zonderland weet er alles van en is geboeid geraakt door dat deel van de medische wereld. Hij vindt zich als aankomend sportarts een allrounder – niet gek voor de toestelspecialist die hij aan de rekstok en de brug was. Epke van John Volkers is een ontwapenende biografie van een topsporter en zijn lichaam in één, over presteren onder druk, grenzen verleggen en omgaan met tegenslagen.

Recensies (1)

Is Epke het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Epke