Er was eens - over de mens als vertellende aap

Johan Braeckman studeerde wijsbegeerte en menselijke ecologie aan de universiteiten van Gent, Brussel en Californië. Hij publiceerde boeken en hoorcolleges over Darwin, kritisch denken, bio-ethiek en de geschiedenis van de biologie en van de wijsbegeerte. Momenteel is hij hoogleraar wijsbegeerte aan de Universiteit Gent.

Speciaal voor De Maand van de Filosofie 2017 en in opdracht van de Confituurboekhandels schreef hij het eerste Confituuressay. De Confituurboekhandels willen jaarlijks, naast een literair boekhandelsgeschenk in december, ook een filosofisch essay uitgeven in april.

Verhalen, betoogt Johan Braeckman, zijn onlosmakelijk verbonden met de mens. Over de hele wereld vertellen mensen elkaar verhalen. Het is een van onze meest karakteristieke eigenschappen. We kunnen ons de mensheid niet voorstellen zonder haar verhalend vermogen. De mens heeft een onweerstaanbare drang om verhalen te aanhoren, te bedenken, te consumeren en te verspreiden. Wat mag daarvan de reden zijn? Waar gaan die verhalen over? Zoeken we troost en ontspanning in verhalen, of is er meer aan de hand?

Gelegenheidsessay Maand van de Filosofie voor Confituur, een verbond van onafhankelijke boekhandels in Vlaanderen.

Is Er was eens - over de mens als vertellende aap het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Er was eens - over de mens als vertellende aap