Expeditie Land Art

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Kunstenaars laten zich al eeuwen inspireren door het landschap, maar pas sinds de jaren zestig van de twintigste eeuw dient dat landschap zelf als kunst. In ‘Expeditie Land Art’ gaat Sandra Smallenburg op zoek naar deze monumentale, maar toch vaak moeilijk te vinden landschapskunstwerken. Ze reist door desolate gebieden van Amerika en ontdekt er werken die ieders voorstellingsvermogen te boven gaan: sculpturen zo groot als het Empire State Building en zo uitgestrekt als een middelgrote stad. Ze vindt er kunstwerken in zoutmeren, op hoogvlaktes en in het binnenste van een eeuwenoude vulkaan.

Ook dichter bij huis blijkt er belangwekkende land art te vinden. Onder meer in de Flevopolder, op de Drentse veengronden en in de Haagse duinen bevinden zich topwerken van bekende hedendaagse kunstenaars als Richard Serra, Robert Smithson en James Turrell.

Land art is kunst waarvoor je zelf op pad moet. Het is de reis ernaartoe die de ervaring van landschapskunst zo onvergetelijke maakt.
De Bezige Bij
9789023492016