Feest (Symposium)

Frans van Dooren in NRC Handelsblad: 'Plato is niet alleen een diepzinnig filosoof, maar ook een begenadigd schrijver. Dat begreep men al in de oudheid. Zo schijnt Cicero te hebben uitgeroepen dat Zeus, stel dat hij gebruik zou moeten maken van menselijke taal, zich zonder twijfel zou uitdrukken in de trant van Plato. De gesprekken en beschouwingen zijn zo levensecht weergegeven dat je als lezer soms de indruk hebt dat je er persoonlijk bij aanwezig bent. Dat is natuurlijk ook de verdienste van de vertaler. Gerard Koolschijn.'

Piet Gerbrandy:'Feest is geen eenvoudig verhaaltje dat bij eerste lezing direct al zijn geheimen prijsgeeft. Dat komt door de verwijzingen naar een seksuele moraal die duidelijk de onze niet is, door de abstracte en soms onderlinge tegenstrijdige betogen die de sprekers houden, en door de subtiliteit van de signalen waarmee de auteur onze lectuur stuurt. Feest is, zoals het een literair werk van klasse betaamt, een boek dat meer dan één interpretatie toelaat en dat tal van dichters en denkers zich in de loop der eeuwen op uiteenlopende manieren hebben eigen gemaakt.'

Is Feest (Symposium) het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Feest (Symposium)