Femke

Femke is een tragi-romantisch, intiem verhaal over een onbegrepen liefde die uiteindelijk mensen weer bij elkaar brengt. Een man van eenvoudige afkomst leidt een gewoon maar tevreden leven. Hij trouwt zijn grote liefde, Femke, uit betere kringen. Ze krijgen twee mooie dochters, hij werkt hard om hen alles te geven, iedereen is gelukkig. Totdat zijn vrouw verliefd wordt op iemand anders. Dat zet de wereld van haar man op z'n kop. Hij raakt zijn vertrouwen kwijt: in zichzelf, in hun relatie en toekomst... Maar Femke niet. Zij probeert hem duidelijk te maken dat zij hun huwelijk helemaal niet wil beëindigen. Haar verlangen zo samen verder te leven zet echter meer in werking dan ze kon vermoeden. Het confronteert haar man met een verleden dat hij dacht te hebben begraven. En dan wordt Femke onverwachts door de werkelijkheid ingehaald...

Esther Waij schreef een prachtig verhaal dat door de kunst van het weglaten veel ruimte geeft om een eigen beeld van het gebeuren te schetsen. Je blijft lezen, ook omdat het verhaal zich steeds anders ontwikkelt dan gedacht. Waij pelt haar personages af tot hun diepste laag en doet dat in een fraai eigen ritme. Zowel vaart als verstilling kenmerken ook haar nieuwste roman Femke.

Regisseur PAUL VERHOEVEN:
'Esther Waij vertelt afwisselend ingetogen en bruisend een verre van alledaags liefdesverhaal en zij brengt de karakters in de roman erg mooi tot leven. Je zou meteen de boekverfilming willen zien, ik kan me Carice (van Houten) dan goed voorstellen als FEMKE.'

Is Femke het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Femke