Filip De Pillecyn

Op 20 oktober 2019 overleed onze vriend en jarenlange medewerker aan de Filip De Pillecyn Studies Etienne Van Neygen, na een jaren aanslepende strijd tegen bloedziekte. 0Van in het begin van het bestaan van het FDP Comité opgericht in 2004 heeft Etienne actief meegewerkt aan onze diverse activiteiten, tentoonstellingen, lezingen, presentaties, jaarboeken, literaire excursies, en heeft hij zich onbetwist ontpopt tot de productiefste FDP-onderzoeker. Het was zijn niet geringe ambitie een uitvoerige biografie van de schrijver te maken, waarbij niet alleen de literator, maar ook de homo politicus aan bod zou komen. Helaas is het niet gekomen tot een volledig afgeronde biografie. In dit boek publiceren we vooral de stukken die Etienne geschreven heeft over de flamingant en pacifist De Pillecyn. Het zijn bouwstenen voor het grote overzicht dat hij had willen maken. Sommige zijn zeer uitvoerig en kunnen als definitief beschouwd worden, zo bijvoorbeeld het bijzonder goed gedocumenteerde stuk over de studentenjaren in Leuven, de satirische stukken in Pallieter, het verbod op literaire activiteiten na de Tweede Wereldoorlog. Voor wie geïnteresseerd is in het verhaal van de tijdens de twee wereldoorlogen actieve publieke figuur en schrijver, zijn dit onmisbare bijdragen van blijvende waarde. Wij maken deze stukken nu in een nieuwe redactie toegankelijk in één band, mede als een blijken van hulde aan onze vriend en medewerker.

Is Filip De Pillecyn het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Filip De Pillecyn