Frans de Munck

Frans de Munck, ook wel bekend als 'De zwarte Panter', is de meest iconische doelman uit de jaren 50. Zijn levensverhaal spreekt tot ieders verbeelding. Zo wordt de in Goes geboren jongen in zijn twintigerjaren tijdens de tweede wereldoorlog gedwongen zijn geboortegrond te verlaten door de bezetter. Het laat zijn sporen na, maar het geeft ondanks dat in 1944 in Sittard de aftrap voor een leven vol sportief succes, tegenwerkingen, vrouwen(!), tegenslagen en bijzondere avonturen.

De charismatische keeper is één van de helden die in 1953 de befaamde watersnoodwedstrijd speelt, is een superster in Duitsland en speelt daar als acteur in een succesvolle bioscoopfilm. Daarnaast is hij een vrouwenverslinder en één van de grondleggers voor het betaalde voetbal in Nederland. Als speler van Sittardse Boys, 1. FC Köln, Fortuna ’54, DOS, Cambuur, Veendam en Vitesse is hij populair bij supporters, maar omstreden bij medespelers. De ijdele doelman met het eigenzinnige karakter gaat zijn eigen weg, neemt nooit een blad voor de mond en gaat geen conflict uit de weg. Juist dit maakt hem zo uniek.
“Het zou me niet verbazen als er nog ergens halfbroers of zussen van me rondlopen”

Het leven van Frans de Munck leest als een waar gebeurd jongensboek

Lifestyle & Vrije tijd
Sportbiografieen