Frédéric en Antoine Plate 1802-1927

Frédéric en Antoine Plate 1802-1927

Rank 7365 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Precies 150 jaar geleden werd Antoine Plate (toen 24 jaar oud) benoemd tot directeur van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij (NASM). Zijn vader Frédéric had in 1850 al eens geprobeerd om een lijndienst op New York op te zetten, maar liep vast in het behoudende investeringsklimaat. De kooplieden Plate maakten deel uit van de kleine groep vernieuwers die de industriële revolutie droeg, initiatieven nam voor nieuwe bedrijven en sociale en culturele instellingen. Behalve koopmannen en corporate men met commissariaten waren Frédéric en Antoine Plate ook public men, actieve liberale politici in de gemeenteraad, voorzitter van de Kamer van Koophandel en Antoine als Tweede Kamerlid. Dit boek beschrijft hun activiteiten op het snijvlak van macro- en micro-economische ontwikkelingen, schaalvergroting, bewaking van de vrijhandelsgedachte en versterking van de economisch-geografische positie van Rotterdam in West-Europa door aanleg van de Nieuwe Waterweg, havens en spoorwegverbindingen.
Geschiedenis & Politiek
Uitgeverij Verloren