Friesland en de Friezen in de Eerste Wereldoorlog

Ver van het front?

Voor veel Nederlanders is de Eerste Wereldoorlog een onbekende periode. Ons land blijft buiten de oorlog. Daardoor geen duizenden doden, geen loopgraven, geen gifgas. Toch hebben de gebeurtenissen om ons heen een enorme invloed. Dit boek geeft een uniek beeld van deze vergeten oorlogsjaren aan de hand van wat gewone mensen meemaken.

Veel Friese mannen worden gemobiliseerd en zijn jarenlang van huis. Tegelijk overspoelen Belgische en Franse vluchtelingen de provincie. In Gaasterland en Leeuwarden komen interneringskampen voor buitenlandse militairen. Dagelijkse levensbehoeften zijn op de bon. In veel gezinnen heerst armoede, terwijl boeren en handelaren in agrarische producten grote winsten maken. Honderden zeemijnen spoelen aan op de kusten van de Noord- en Waddenzee, vissers komen om door mijnontploffingen. Geƫmigreerde Friezen worden ingelijfd in het Amerikaanse leger en sneuvelen. Duizenden buitenlandse kinderen, die ernstig hebben geleden, vinden een veilige plek in Friesland.

Laat u meenemen in de verhalen van boer Wietse Duursma en zijn vrouw Iebeltje uit Bakkeveen, burgemeester Jacob Patijn van Leeuwarden, de Belgische kaatser August van Lierde, Clement Hofmans, Josephinus Faes en tientallen anderen die na honderd jaar hun eigen plaats in de Friese geschiedenis krijgen.

Is Friesland en de Friezen in de Eerste Wereldoorlog het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Friesland en de Friezen in de Eerste Wereldoorlog