Frontberichten

"Frontberichten" vertelt het aangrijpende verhaal van de student Adolf Reisiger. Hij meldt zich aan als oorlogsvrijwilliger en vertrekt vol enthousiasme naar het front. Het duurt niet lang voor hij zijn eerste dode ziet en de verschrikkelijke realiteit tot hem doordringt. Zijn aanvankelijke optimisme maakt plaats voor het inzicht dat de oorlog 'moord op bevel' betekent. Met Reisiger rake we doordrongen van de zinloosheid van de oorlog, ,de verspilling, de vernietiging, de moorddadigheid.

"Frontberichten" verscheen oorspronkelijk in 1930, werd door de nazi's verboden en is onlangs herontdekt als een van de belangrijkste literaire verbeeldingen van de frontervaring van de Eerste Wereldoorlog. In ingetogen, haast onthechte bewoordingen, en met een daardoor des te grotere zeggingskracht laat Edlef Köppen de oorlog voor zich spreken. Een indrukwekkende roman over een van de zwartste bladzijden uit de Europese geschiedenis.

Recensies (1)

Is Frontberichten het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Frontberichten