Game Changers

Game changers

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

De geschiedenis van basketball in Nederland
In het jaar dat de Nederlandse Basketball Bond 75 jaar bestaat, verschijnt het boek Game Changers – De geschiedenis van basketball in Nederland. Samengesteld en grotendeels geschreven door Jacob Bergsma, Frits van Rijn en Mart Smeets en mogelijk gemaakt door Arko Sports Media en Bob van Oosterhout.
Alexander Wolff van het toonaangevende Amerikaanse sportmagazine Sports Illustrated schreef over de drie samenstellers: “De drie Nederlanders die in mijn ogen het meest geven om basketball. Het is een Dream Team.” Zelden is een bondsjubileum in de sport gevierd met de publicatie van zo’n fraai en veelomvattend standaardwerk.
Dankzij Game Changers is duidelijk dat basketball in Nederland al veel langer bestaat dan de 75ste verjaardag van de nationale bond doet vermoeden. Al in 1896 werd er voor het eerst in een Nederlandse krant over de sport bericht. Het boek maakt vanaf dat moment een reis door Nederland langs de plekken waar de sport op uitgesproken momenten in de tijd populair was en tot de verbeelding sprak. Per locatie worden in chronologische volgorde onthullende verhalen verteld. Van Amsterdam via Utrecht, Delft, Haarlem, Rotterdam, Leiden, Den Bosch en Groningen naar Den Helder en Weert.
Ook de buitenlandse invloeden op het Nederlands basketball komen uitvoerig aan bod. De wisselwerking met Amerika, waar Rik Smits en Francisco Elson tot iconen van de sport uitgroeiden, zo goed als de invloed van Surinaamse spelers op de Nederlandse competitie.
In totaal figureren bijna 2.000 mensen in ‘Game Changers’, onder hen alle grote namen, zoals Kees Akerboom en Ton Boot. Zij delen de spotlights met bijvoorbeeld Gertjan van der Linden (in 1990 uitgeroepen tot de beste rolstoelbasketballer ter wereld) en de nieuwe sterren van de urban variant 3x3.

Lifestyle & Vrije tijd
Sportverhalen