9200000102508253

Gedaanteverwisselaars

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 0 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1 Spots 1   Topics 0

Een huisarts krijgt in zijn praktijk dagelijks te maken met kwetsbare lichamen en steeds veranderende symptomen. Gavin Francis heeft al veel gezien: de veelbelovende rechtenstudent die aan anorexia lijdt, de bodybuilder die illegale steroïden gebruikt en daarmee zijn vruchtbaarheid in gevaar brengt, de tiener die panisch reageert op de lichamelijke gevolgen van de puberteit, of de verrassend opgewekte vrouw bij wie een hoorn groeit op haar voorhoofd. Aan de hand van anekdotes uit zijn praktijk en verhalen uit de medische geschiedenis, de kunst, literatuur en mythologie, vertelt Gavin Francis waarom verandering de essentie van het mens-zijn is.

Gavin Francis is huisarts in Edinburgh en schrijft voor The Guardian, The Times, London Review of Books en Granta. Eerder verscheen bij Nieuwezijds zijn boek Avonturen in de mens, dat de Scottish Non Fiction Book of the Year Award won.

Gezondheid & Psychologie

Andere media

NRC:

Hebban recensie

Marieke Scheers Hebban Recensent

De veranderende mens; ziekte geschiedenis en mythologie

door Marieke Scheers op 08-06-2019

Gavin Francis (1975) is huisarts in Edinburgh en debuteerde in Nederland met het boek Avonturen in de mens (2016), dat in de oorspronkelijke uitvoering de Scottish Non Fiction Book of the Year Award won. Ook schrijft hij artikelen voor The Guardian, The Times, London Review of Book en Granta. Voor hij zich settelde als huisarts, reisde hij de wereld rond. Hij werkte in India en Afrika als arts,...