Geen stress, we gaan het maken!

Kansenongelijkheid, discriminatie, armoede: het zijn reële thema’s in het leven van veel middelbare scholieren in Amsterdam Nieuw-West. Pubers die ook gewoon naar school gaan, maar veel meer aan hun hoofd hebben dan alleen huiswerk.
Maxe de Rijk werkt op een vmbo- en praktijkschool in Nieuw-West, en was de laatste drie jaar mentor van een bijzondere groep: de eerste vmbo-kansklas van Nederland. Haar leerlingen hadden een praktijkschooladvies, maar de middelbare school vermoedde dat er meer in zat. Die kans grepen de leerlingen met beide handen aan. Tijdens die drie jaar zag Maxe hoe slopend lage verwachtingen voor kinderen zijn, op alle vlakken, maar ook hoe aanstekelijk vertrouwen, enthousiasme en saamhorigheid kunnen werken.
In korte, openhartige verhalen neemt Maxe de lezer mee in het leven van de leerlingen uit haar kansklas. Ze laat zien hoe belangrijk de rol van het onderwijs is, hoeveel effect woorden hebben en bovenal: hoe betrokken, slim en liefdevol haar leerlingen zijn.

Literaire non-fictie algemeen
Volt
24 augustus 2021
24 augustus 2021

Reacties op: Geen stress, we gaan het maken!