Geheim België

Geheim België

Rank 8050 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

Met haar oprichting in de eerste dagen na de onafhankelijkheid, is de Belgische Veiligheid van de Staat de op een na oudste inlichtingendienst ter wereld. Alleen die van het Vaticaan is ouder. Ondanks die lange en vaak roemruchte geschiedenis blijft de rol van de Staatsveiligheid en haar militaire tegenhanger in de werking van de Belgische staat sterk onderbelicht. Dit boek vult die leemte.

De auteur analyseert de invloed van de geheime diensten op het Belgische veiligheidsbeleid, de successen en de mislukkingen, en de uitdagingen van vroeger en nu. Centraal staat de vraag hoe de diensten gedurende bijna twee eeuwen zijn omgegaan met de staatsgevaarlijke elementen van hun tijd: de republikeinen, de Commune, het anarchisme, de Duitse expansiezucht, de Russische spionage, het internationale terrorisme.

Een nieuw referentiewerk met tal van ongelooflijke verhalen, die een geheel ander licht werpen op de politieke geschiedenis van België.

Geschiedenis & Politiek
Lannoo