Geheim

Gelezen 12 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 6 Favoriet 0 Recensies 1
Als Leoni zestien is, vertelt haar vader haar dat hij in de oorlog `fout is geweest. Veel vertelt hij niet, en zij vraagt niet door. Tien jaar na zijn dood, in 2008, wandelt Leoni naar Santiago de Compostella en op een dag voelt ze haar vader met haar mee lopen. Vanaf die tijd wordt ze nieuwsgierig naar hem, zijn geschiedenis, zijn keuzes.
Ze reist zijn leven na; onder andere naar Tunesië, waar hij vocht in het Afrika Korps onder Rommel, en naar Texas, waar hij twee jaar lang als krijgsgevangene tussen de zwarte katoenplukkers werkte, en naar Veenhuizen en Vught, waar hij na de oorlog gevangen zat. Overal probeert ze een stukje van de puzzel te vinden. Hoe heeft zijn keuze het leven van vader en dochter getekend? Wat is goed en fout, toen en nu?
Geheim is een zeer persoonlijk en aangrijpend verhaal, dat door de morele vragen universeel herkenbaar is.

Leoni Jansen (1955) is zangeres en regisseur. De muzikale voorstelling Geheim gaat op 25 januari 2013 in première. Het boek, Jansens prozadebuut, bevat het volledige verhaal over de zoektocht naar het oorlogsverleden van haar vader en de gevolgen daarvan voor haarzelf.

Literaire non-fictie algemeen
Streek- en familieromans