jong-geheim leven-rgb

Geheim leven

Gelezen 321 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 200 Favoriet 15 Recensies 29
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1 Spots 7   Topics 0

Met ‘Geheim leven’ duikt Carla de Jong diep in de huiveringwekkende geschiedenis van haar eigen familie. ‘Geheim leven’ van Carla de Jong is de Nederlandse ‘Anna, Hanna en Johanna’. Wordt leed doorgegeven van generatie op generatie of is het mogelijk om met een schone lei te beginnen? Elza Kingma groeit op in het interbellum. Ondanks de crisis van de jaren dertig kent haar leven weinig zorgen, maar dat verandert met de komst van nieuwe buren. Van meet af aan koestert Elza een antipathie tegen de buurvrouw. Toch raken beide families steeds nauwer bevriend. Dan scheurt een reeks dramatische gebeurtenissen de gezinnen uiteen. Elza gaat haar eigen weg en zwijgt over haar traumatische geschiedenis, ook tegen haar kinderen. Als ze tegen de honderd loopt, klopt het verleden aan en kan zij er niet langer voor weglopen. Carla de Jong woont en werkt in Amsterdam. Naast schrijver is zij organisatieadviseur en schrijfdocent.

Ambo|Anthos
11 april 2019