Geleefd geloof

Van gewone middeleeuwers zijn nauwelijks geschreven documenten overgeleverd. Hoe zij dachten over de leer van de kerk, weten wij dus niet uit de eerste hand. Toch valt er wel iets te zeggen over de manier waarop mensen in huiselijke kring en maatschappelijk leven uiting gaven aan hun geloof. Dit boek beschrijft en verbeeldt de religieuze cultuur aan de hand van voorwerpen, zoals aardewerken heiligenbeeldjes, simpele gebedenboekjes en prachtig ge?llumineerdegetijdenboeken, pelgrimsinsignes, relikwie?n en reliekdoosjes, gebedsteksten met vingerafdrukken en sporen van tranen. Ook religieuze broederschappen en vrome huisgemeenschapjes passeren de revue.
De focus ligt op de Friese landen, de huidige provincies Groningen en Friesland. Die weken af van omliggende gebieden. Ze werden niet bestuurd door graven of hertogen, de bisschoppen woonden ver weg en ze hadden een eigen taal en rechtssysteem. Het is daarom niet toevallig dat in Friese rechtsteksten afwijkende theologische denkbeelden te vinden zijn.

Is Geleefd geloof het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Geleefd geloof