Gelukkig door verdiensten

Gelukkig door verdiensten

Felix Meritis, vrij vertaald als ‘gelukkig door verdiensten’, is de naam van een imponerend gebouw aan de Amsterdamse Keizersgracht. Het werd in de achttiende eeuw door een gelijknamig genootschap van gegoede burgers opgericht als het Huis van de Verlichting, waar onderzoek werd verricht en discussies werden gevoerd. Later werd het een drukkerij, het hoofdkwartier van de Communistische Partij Nederland, het roemruchte Shaffy Theater en ten slotte een levendig debatcentrum.

Na het faillissement, vijf jaar geleden, kocht cultureel investeerder Alex Mulder het pand en liet het volledig restaureren en moderniseren. Dit voorjaar heropent Felix Meritis als toonaangevend cultureel centrum.

Ton van Brussel interviewde een diverse groep ooggetuigen van de roerige geschiedenis van de afgelopen vijftig jaar, van Steve Austen tot Freek de Jonge; fotograaf Bart Grietens volgde sloop en restauratie drie jaar lang van dag tot dag.

Gelukkig door verdiensten verslaat in woord en beeld opkomst, ondergang en wedergeboorte van een van de indrukwekkendste monumenten en culturele centra van Amsterdam.
Mens & Maatschappij
Uitgeverij Balans B.V.