Genadebrood

Genadebrood

Rank 4045 Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 18 Favoriet 0 Recensies 0
Adriaan is een dromerige jongen uit Schagen. Als thuis het noodlot toeslaat moet hij op jonge leeftijd van school om de kost te verdienen voor het gezin. Adriaan gaat in de leer bij fietsenmaker Tol en werkt enige jaren als knecht voor de strenggelovige bakker Berk. Wanneer de oorlog zich aandient, moet hij zich melden voor de Arbeitseinsatz in Duitsland en komt hij na een vlucht uit de trein in het slaperige dorpje Alfeld terecht. Als bakkersknecht bezorgt hij aan de overkant van de rivier brood in een kamp waar Russische dwangarbeiders werken. Terwijl de berichten uit Nederland steeds somberder worden, leidt Adriaan voor het eerst in zijn leven een haast zorgeloos bestaan. Totdat hij in het kamp een vrouw ontmoet die alles verandert. Na de oorlog keren ze samen terug naar Nederland, niet wetend dat daar Adriaans grootste gevecht wacht. ‘Genadebrood’ is het waargebeurde verhaal van een jongen die volwassen wordt in oorlogstijd en de wereld ondanks alles met compassie tegemoet treedt. +

Alfabet uitgevers
21 juni 2022