Gigantisme

Gelezen 20 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 15 Favoriet 1 Recensies 1
Non-fictie Artikelen 1 Newsroom 1   Topics 0

Een verrassende diagnose met remedie van onze ontspoorde economie Onze wereld lijdt aan gigantisme. De topbedrijven en -organisaties worden steeds groter en machtiger. Dat Champions' League-effect doodt gezonde concurrentie, leidt niet tot duurzame groei en brengt de mens in verdrukking, met welvaartsziektes als burn-out of obesitas tot gevolg. Een gezonde toekomst voor onze economie zal kleiner, trager én gelukkiger zijn. Geen utopische economie, maar een economie die rekening houdt met alle dimensies van de mens: het sociale, het ecologische en het economische. Een economie die zich niet laat leiden door groeiobsessie en de volgende generaties met schulden opzadelt, sociale scheeftrekkingen veroorzaakt en het milieu zwaar belast. Noels pleit er in 10 stappen voor de spelregels bij te stellen om de giganten te temmen, en het individu terug een plaats te geven in de wereldeconomie. Geert Noels is macro-econoom en veelgevraagd opiniemaker over financiële en economische onderwerpen. 100.000 mensen volgen hem elke dag op Twitter. Zijn visie op de financieel-economische toekomst schreef hij neer in de bestseller Econoshock, bekroond met de ABNAMRO-publieksprijs voor het beste non-fictieboek. Van dit boek werd ook documentaire gemaakt.

Mens en maatschappij algemeen
Lannoo
22 februari 2022
22 februari 2022

Tegen het nepkapitalisme!

door: Ellen IJzerman (prowisorio) 3 reacties 2 likes

‘WeWork, of: hoe je in twee maanden 35 miljard aan waarde kunt verliezen’ kopte NRC op 1 november 2019 met daaronder:

‘Bubbel barst – Het Amerikaanse kantoorverhuurbedrijf WeWork verloor in luttele weken voor miljarden aan waarde, maar de oprichter vertrok als miljardair. Hoe kan zoiets gebeuren?’

...

Reacties op: Gigantisme