Glück auf!

Dit is mijn geschiedenis en daar begint mijn verhaal over de sociaaldemocratie. Voor mijn kinderen is het inmiddels volstrekt vanzelfsprekend dat zij op basis van hun capaciteiten zelf bepalen hoe hun leven eruit gaat zien. Tegelijkertijd zijn zij zich ook zeer bewust van de gigantische uitdaging waarvoor wij staan in een samenleving waar de zenuwbanen tussen verschillende groepen lijken doorgeknipt of in ieder geval verdoofd door pessimisme en angst. Een samenleving met een nieuw en een oud proletariaat die elkaars rivalen dreigen te worden, in plaats van elkaars bondgenoten, zodat uiteindelijk iedereen verliest, behalve zij die hun vrijheid kunnen kopen. Frans Timmermans is een van de meest aansprekende en internationaal georiënteerde politici van de PvdA. In Glück Auf! (de wens waarmee Limburgse mijnwerkers elkaar de diepte in stuurden) schrijft hij over zijn beweegredenen om de politiek in te gaan en de bronnen waaruit hij put. Hij schrijft over Europa, de verhouding tussen nationalisme en internationalisme, over de toekomst en de noodzaak van sociaaldemocratie, maar vooral over de identiteit van de moderne Nederlander in een ingewikkelde en ongelukkige maatschappij. Glück Auf! is een gedreven draaiboek voor de politiek van de 21ste eeuw. Frans Timmermans was van 1998 tot 2007 lid van de Tweede Kamer voor de PvdA. Van februari 2007 tot februari 2010 was hij staatssecretaris van Europese Zaken in het kabinet-Balkenende iv.

Is Glück auf! het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Glück auf!